6 Ocak 2016 Çarşamba

Kitap Tanıtımı: Şia’nın Hadis Anlayışı Üzerine İncelemeler



Şia’nın Hadis Anlayışı Üzerine İncelemeler, derleyen ve çeviren: M. Macit Karagözoğlu - M. Enes Topgül, Klasik Yayınları, İstanbul 2013, 220 s.
 
Şia’nın Hadis Anlayışı Üzerine İncelemeler başlığını taşıyan kitap, Şia’nın hadis anlayışını ve literatürünü çeşitli yönlerden inceleyen yedi makaleden oluşmaktadır. Şiîlik araştırmaları alanında tanınan batılı akademisyenler tarafından kaleme alınan beş makalede Şia’nın hadis anlayışı, hadis derlemeleri ve hadis usulü gibi ihtisas gerektiren bir disipline dair derinlikli tespitler bulunmaktadır. Beş tercüme makalenin yanı sıra Bekir Kuzudişli ve M. Enes Topgül tarafından kaleme alınmış iki telif makale ilk defa bu kitapta yayımlanmıştır.


Şia’nın Hadis Anlayışı Üzerine İncelemeler’in ilk makalesi daha önce başka bir tercümesi de yayımlanan[1] Jonathan Brown’un “Şia’da Hadis” başlıklı makalesidir. Brown, makalesinde, Şia’nın hadis tanımı, literatürü, tenkit metotları, Sünnî hadis anlayışı ile benzeşen ve farklılaşan yönleri hakkında genel bir çerçeve sunar.

“Şiî Hadislerin Kaynağı Olarak Cafer es-Sadık” başlıklı İkinci makalede Ron P. Buckley, İmam Cafer es-Sadık’ın hadis ve fıkıh kaynağı olarak oynadığı rol üzerinde durur. Hz. Peygamber’in rivayetlerinin yanında Masum İmamlar’dan nakledilen sözleri de hadis kabul eden Şia’nın İmam Cafer es-Sadık kaynaklı rivayetlere gösterdiği ilgiyi tahlil eden yazar, imamlar adına hadis uydurulması olgusunu da işler.

Kitabın üçüncü makalesinin yazarı Abdulaziz Sachedina, “Şiî Fakihlerin İlk Dönemdeki Rolünün Anlaşılmasında Keşşî’nin Ricâl’inin Önemi” başlıklı makalesinde, Şia’da “nâib” veya “ricâl” diye adlandırılan otoritelerin mezhep içindeki rollerini Muhammed b. Ömer el-Keşşî’nin Ricâl isimli eseri çerçevesinde ele alır.

Dördüncü makale olan “Şia’da Metin Tenkidi Kriteri Olarak Hadislerin Kur’ân’a Arzı -Tusî’nin İstibsarı Örneği-“ başlıklı makalede Bekir Kuzudişli, Sünnî hadis edebiyatında da tartışılan önemli konulardan metin tenkidinin izini Şiî hadis literatüründe sürer. Makalesinde teorik yaklaşımların yanı sıra uygulamalı örneklere de yer veren Kuzudişli, yeni kaynakları da kullanarak bu alanda çalışmak isteyenlere yol gösterir.

Etan Kohlberg, bu derlemede, Şiî hadis araştırmaları sahasının modern klasikleri arasına girmiş iki makalesiyle yer alır. “Dört Yüz Asıl” başlıklı ilk makale, Şia’nın Kütüb-i Erba‘a adıyla anılan dört temel hadis kitabından önce yazılmış ve büyük ölçüde Şiî imamlardan gelen rivayetlerden oluşan hadis mecmualarını ele alır. “Asıl” adıyla anılan ve Şiî hadis literatürünün erken dönemdeki telif türlerinden birine işaret eden eserlerin panoramik bir görünümünü sunan yazar, tespit edebildiği asıl müelliflerinin isimlerini listeler.

Kohlberg, “Zeydiye’nin Sahâbe Hakkındaki Bazı Görüşleri” başlıklı ikinci makalesinde Şia’nın Zeydiyye kolunun sahâbeye bakışını Zeydî yazarlardan yaptığı alıntılarla inceler. Konuyu Zeydiyye’nin İslâm tarihi algısı ve imamet doktrini bağlamına yerleştiren Kohlberg, söz konusu mezhebin kendi içindeki farklı yaklaşımların da altını çizer.

Kitabın yedinci ve son makalesi M. Enes Topgül’ün, “Şia’nın Hadis Anlayışı İle İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmalara Dair Bazı Dikkatler” başlıklı makalesidir. Topgül bu makalede, Cumhuriyet dönemi Türkiye’sinde Şia’nın hadis anlayışı üzerine yapılan akademik çalışmaların bibliyografyasını çıkarır ve bu çalışmalardaki belli başlı sorunlara işaret eder.



[1] Jonathan Brown, Şia’da Hadis, çeviren İbrahim Kutluay, Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2012/2, cilt: III, sayı: 6, s. 134-154.