10 Kasım 2014 Pazartesi

Ayetullah Molla Şeyh Fethullah Şeriat Isfahanî (1850-1920)



Şeyhü’ş-Şeriat

Şeyhü’ş-Şeriat olarak tanınan Ayetullah Molla Şeyh Fethullah Isfahanî, 12 Rebiyülevvel 1266/26 Ocak 1850 tarihinde Isfahan’da doğdu. Babası, Cevad Namazî Isfahanî’dir.

Şeyhü’ş-Şeriat, ilk öğrenimini mahalle mektebinde tamamladıktan sonra tahsiline Isfahan medresesinde devam etti. Zekâsıyla dikkat çeken Şeyhü’ş-Şeriat, kısa zamanda mukaddemat ilimlerini başarıyla tamamladı ve Meşhed’e gitti.

Meşhed medresesinde Mirza Nasrullah Müderris, Muhammed İbrahim Burucerdî Seyyid Murtaza Hairî’den ders aldı. Daha sonra memleketi Isfahan’a dönen Şeyhü’ş-Şeriat, o dönemde henüz Isfahan’da tanınmamasına karşın Şeyh Murtaza Ensarî’nin (ö. 1281/1864) görüşlerini aktardı ve onun usulüne bağlı kaldı.

1295/1878 yılında tahsiline devam etmek için Necef’e giden Şeyhü’ş-Şeriat, dönemin taklid mercileri Şeyh Muhammed Hüseyin Kazımeynî ‘nin (ö. 1308/1890-91) ve Mirza Habibullah Reştî’den (ö.1312/1894) derslerine katıldı. Bir yandan da tedris faaliyetlerine başladı.

Şeyhü’ş-Şeriat, yukarıda adı geçen hocaları dışında şu âlimlerin derslerine katılmıştır: Molla Haydar Ali Isfahanî, Muhammed Sadık Tenkabunî, Molla Ahmed Sebzevarî, Şeyh Abdulcevad Horasanî, Molla Muhammed Bâkır Isfahanî, Şeyh Muhammed Taki Herevî, Şeyh Muhammed Rahim Burucerdî.

1313/1895 yılında hacca giden Şeyhü’ş-Şeriat, Mekke’de Sünnî âlimlerle bir araya geldi ve ilmî münazaralarda bulundu. Şeyhü’ş-Şeriat, hac dönüşünde Necef’teki tedris faaliyetlerine devam etti. Fıkıh, usul, rica, diraye, tefsir, Kur’ân ilimleri, felsefe, kelam ve ihtilafiyat (fakihlerin farkı görüş ve fetvalarının incelenmesi) dersleri verdi.

Şeyhü’ş-Şeriat çok sayıda talebe yetiştirmiştir. Talebelerinden bazıları şunlardır: Şeyh Abdülkerim Hairî, Seyyid Muhammed Hüseyin Burucerdî (ö. 1961), Seyyid Ebu’l-Kasım Hoyî (ö. 1992), Seyyid Ziyaüddin Irakî, Seyyid Şihabüddin Maraşî, Seyyid Abdülhadi Hüseyinî Şirazî, Seyyid Muhsin Tabatabaî Hakim, Seyyid Muhammed Hüseyin Kuh-i Kemreî, Seyyid Muhammed Taki Hansarî ve Muhammed Ali Şahabadî.

Mirza Habibullah Reştî ve Şeyh Muhammed Hüseyin Kazımeynî’nin vefatlarından sonra halkın bir kısmı Şeyhü’ş-Şeriat’ı taklid etmiştir. Mirza Şirazî’nin (ö. 1312/1895) vefatından sonra ise Şeyhü’ş-Şeriat mercilik yöneticisi olmuştur.

Şeyhü’ş-Şeriat, selefi Mirza Şirazî gibi siyasî faaliyetlerde bulunmuş, yayımladığı bildirilerle Irak’ta ve İran’da halkı sömürgecilere karşı kıyama çağırmıştır. İran’da meşrutiyet inkılâbından sonra, 1907’de, İngiltere ve Rusya İran’ı üç bölgeye ayırıp ülkenin toprak bütünlüğüne göz diktiklerinde, Şeyhü’ş-Şeriat başta olmak üzere ulema derslerini tatil etmiş ve cihad için hazırlık görmüşlerdir.

Irak’ı işgal eden İngiltere bir yandan ülkeye hâkim olmaya çalışırken diğer yandan Irak’ın kültür mirasına göz dikmişti. Bu doğrultuda yerel çalışanlarına el yazması kitapları toplayıp Londra Kütüphanesi’ne göndermelerini emreden İngiliz yetkililer, bu kitapların din adamlarınca satın alınmasını da engelliyordu. Bu bağlamda Şeyhü’ş-Şeriat birçok din adamını hapse düşmekten kurtarmıştır. Örneğin satın aldığı bir el yazması kitap yüzünden hapse mahkûm edilen Ayetullah Maraşî (ö. 1411/1990), Şeyhü’ş-Şeriat’ın girişimleri sayesinde hapisten kurtulmuştur.  

Şeyhü’ş-Şeriat, 8 Rebiyüssani 1339/20 Aralık 1920’de vefat etti. Kabri, İmam Ali Türbesi’ndedir.

Eserleri: İnaretü’l-halık fi kıraati melik ve malik; Irsü’z-zevce min semeni’l-akar; Siyanetü’l-inabe an vasimeti’r-ritane; İfazetü’t-takdir fi ahkâmi’l-asir; Kaidetü’l-edrar; Kaidetü taharet; Kaidetü’l-vahidi’l-basit.

Ertuğrul Ertekin
_______________