Tarihten Teolojiye İslâm İnançlarında Hz. Ali, Ed. Ahmet
Yaşar Ocak, Türk Tarih Kurumu, Ankara 2005, 303 s.
1997 yılında, İslâm mitolojisi üzerinde disiplinlerarası
bir ortak çalışma yapmak maksadıyla Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde
düzenlenen toplantılarda tasarlanan, ancak yayımı birtakım nedenlere bağlı olarak
üç yıllık bir gecikmeyle 2005 yılına sarkan Tarihten Teolojiye İslâm
İnançlarında Hz. Ali başlıklı kitap, Ahmet Yaşar Ocak’ın editörlüğünde
derlenen on bir makaleyi içermektedir. “Doktrin” ve “Halk Edebiyatı ve
İkonografi” başlığını taşıyan iki bölümden oluşan kitapta, editörün ifadesiyle,
İslam tarihinde hiç kimseye nasip olmayan bir takdisin konusunu olmuş tek
şahsiyet olan Hz. Ali’nin değişik İslâm mezhepleri ve tarikatlarında işgal
ettiği yarı teolojik yarı mitolojik kimliği” ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Kitabın “Doktrin” başlıklı birinci bölümünün ilk
makalesinde Abdülaziz Sachedina “Allah’ın Velisi ve Peygamber’in Vasisi: Oniki
İmamcı Şiî İnancında Ali b. Ebi Tâlib” adlı makalesinde, İmamiyye Şiasına göre
Hz. Ali’nin Allah’ın velisi ve Peygamber’in vasisi olma durumunu analiz ederek
bu inancın İmamî Şiîlikteki temel yerini ve işlevini tarihsel bağlamından yola
çıkarak temellendirmeye çalışmaktadır.
“Şiî İnancının Kökenlerindeki ‘Din-i Ali’ Deyimi Hakkında
Notlar” adlı ikinci makalenin yazarı Muhammed Ali Amir-Moazzi, bazı tarih
kaynaklarında geçen, bugüne kadar pek fark edilmemiş dikkat çekici bir ilginç
ve farklı kavramın analizine yoğunlaşır. Yazar söz konusu terimin kaynaklarda
kullanılış kontekstlerini dikkate alarak hangi anlamda kullanıldığını gerçekten
âlimane yorumlarla okuyucuya açıklamaktadır.
Klasik İsmailî inancında Hz. Ali’nin yerini ana
hatlarıyla ele alan “Klasik İsmailî İnancında Hz. Ali’nin Yeri” adlı
makalesinde Farhad Daftary, İsmailîliğin tarihinden bahseden kaynakların
bilimsel nitelikleri hakkında kısa bir eleştirel değerlendirmeden sonra,
mezhebin tarihini kısaca özetleyerek bu mezhepte Hz. Ali’nin ne anlama
geldiğini göstermektedir.
Irene Melikoff’un “Bektaşi-Alevilerde Ali’nin
Tanrılaştırılması” adlı makalesi, okuyucuyu farklı bir kültürel ortama
taşıyarak Hz. Ali’yi Arap ve Fars dünyasının dışında, ayrı bir dinî ve
mitolojik atmosfer içinde ele almaktadır.
Meir M. Bel-Asher ve Aryeh Kofsky’nin “Ali b. Ebi Tâlib’in
İlahî Vasıflarına Dair Nusayrî Öğretisi ve VII./XIII. Yüzyıldan Kalma
Yayımlanmamış Bir Risaleye Göre Nusayrî Üçlemesi” adlı ortak makaleleri,
Nusayrî inançları çerçevesinde Muhammed-Selman-ı Farisî-Ali’den oluşan üçlü
bağlantı içerisinde Hz. Ali kültünü incelemektedir.
Ethem Ruhi Fığlalı ise “Sünnî Tarih ve İlahiyat
Geleneğinde Hz. Ali” adlı makalesinde, Sünnî tarih ve ilahiyat geleneğinde Hz.
Ali’nin nasıl algılandığı konusunu bu mezhebin hadis kaynaklarına, klasik İslâm
kroniklerine ve biyografi kitaplarına dayanarak Hz. Ali’nin çocukluk döneminden
başlayarak vefat tarihine kadarki hayatını ana çizgileriyle incelemektedir.
“Halk Edebiyatı ve İkonografi” başlığını taşıyan ikinci
bölümdeki makaleler daha ziyade Hz. Ali’nin imajının edebiyat ve sanat alanına
yansıyan boyuna yoğunlaşır.
Bu bölümdeki “Türk Halk Edebiyatında Hz. Ali” adlı ilk
makalede İsmet Çetin, Hz. Ali’nin Türk halk edebiyatına yansımış olup
yüzyıllardan beri hayranlıkla ağızdan ağıza dolaşan kahramanlık menkıbelerinin
yazıya geçirilmiş biçimi olan cenkname türünü incelemektedir.
Serpil Bağcı’nın “Metinlerden Resimlere: Elyazması
Tasvirlerinde Hz. Ali” adlı makalesinde Hz. Ali kültünün zengin görsel malzeme
üzerinden ikonografik boyutunu irdeleyen ilginç tahlillere yer vermektedir.
Frederick De Joung’un “Bektaşilikte İkonografi: Dinî Kıyafetlerde, Âyinlerde Kullanılan Eşyalarda ve Resim Sanatında Sembolizm ve Temalar Üzerinde Bir İnceleme” adlı makalesi ise, Hz. Ali kültünü Bektaşilerde değişik malzemeler üstüne halk üslubu ile resmedilmiş örneklerinin ikonografik çözümlemesini yaparak incelemektedir.
Frederick De Joung’un “Bektaşilikte İkonografi: Dinî Kıyafetlerde, Âyinlerde Kullanılan Eşyalarda ve Resim Sanatında Sembolizm ve Temalar Üzerinde Bir İnceleme” adlı makalesi ise, Hz. Ali kültünü Bektaşilerde değişik malzemeler üstüne halk üslubu ile resmedilmiş örneklerinin ikonografik çözümlemesini yaparak incelemektedir.
Bölümün ve kitabın son makalesi olan Uğur Derman’ın “Osmanlı
Hat Sanatında Hz. Ali” adlı makalesi, Osmanlı hattatlarının eserlerinde Hz. Ali
ve Ehl-i Beyt’in isimlerini asırlar içinde geçit resmi yaptırırcasına tipik
örneklerle gözler önüne sermektedir.
Bu bölümde yer alması gerekirken yanlışlıkla birinci
bölümün sonunda basılan Alexander Fodor’un “Irak Kaynaklı Şiî Muska Türleri”
adlı makalesi ise Şiî halk inançlarının Hz. Ali’yi algılayış biçimini,
hastalıklardan veya şer kuvvetlerden korunmak maksadıyla nasıl büyü
işlemlerinde kullanıldığını Şiî muskalar örneğinden hareketle analiz
etmektedir.
Türk Tarih Kurumu, 2014 yılında kitabın ikinci baskısını
yayımlamıştır. Kitabın İngilizcesi de yayımlanmıştır: From History The Theology Ali in Islamic Beliefs.
____________
Bu yazıdaki bilgiler, Ertuğrul Ertekin tarafından, editörün kitaba yazdığı Sunuş yazısından
derlenmiştir.