Ayetullah el-Uzma Seyyid Sistanî |
Ayetullah el-Uzma Seyyid Ali Hüseynî Sistanî, 9 Rebiyülevvel 1349/4
Ağustos 1930’da Meşhed’de doğdu. Babası Seyyid Muhammed Bâkır âlim bir zattı.
Büyükbabası Seyyid Ali Sistanî çağının önemli bir âlimiydi. Aga Buzurg Tahranî (ö. 1970),
Tabakatü a’lami’ş-Şia’da onun hakkında şunları yazar:
“O, Necef’te Molla Ali Nihavendî’nin, Samerra’da Müceddid Şirazî’nin talebesiydi. Sonra Seyyid İsmail Sadr’ın özel talebeleri arasına girdi. 1318/1900 yılı dolaylarında İmam Rıza’nın (as) Meşhed’ine döndü ve orada ikamet etti.”
Seyyid Ali Sistanî’nin talebelerinden biri, büyük fakih Şeyh Muhammed Rıza Âl-i Yasin’dir.
“O, Necef’te Molla Ali Nihavendî’nin, Samerra’da Müceddid Şirazî’nin talebesiydi. Sonra Seyyid İsmail Sadr’ın özel talebeleri arasına girdi. 1318/1900 yılı dolaylarında İmam Rıza’nın (as) Meşhed’ine döndü ve orada ikamet etti.”
Seyyid Ali Sistanî’nin talebelerinden biri, büyük fakih Şeyh Muhammed Rıza Âl-i Yasin’dir.
Hüseynî koldan gelen Ayetullah Sistanî’nin ailesi XII./XVIII.
Isfahan’da yaşamıştır. Felsefeci Muhammed Bâkır Mir Damad (ö. 1041/1631) bu
aileye mensuptur. Mir Damad’ın torunu Seyyid Muhammed, Safevî padişahı Sultan
Hüseyin (hükümet: 1105-1135/1694-1722) zamanında İran’ın Sistan bölgesine
şeyhülislâm olarak atandığından aile bu bölgeye göç etmiştir. Aileden ilk defa
Seyyid Ali Meşhed’e göç etmiştir. Bir süre Muhammed Bâkır Sebzevarî’nin kurduğu
medresede eğitim gören Seyyid Ali, oradan Necef’e, ardında da Samerra’ya
gitmiştir.
Ayetullah Sistanî ilk eğitimine memleketinde başlamıştır.
Beş yaşında Kur’ân’ı hıfzetmeye başlamış, daha sonra okuma yazma öğrenerek dinî
mektebe devam etmiş, bir yandan da Mirza Aga-yi Nazım’dan hüsnühat meşk
etmiştir.
1360/1940-41 yılında babasının yönlendirmesiyle İslâmî
ilimler tahsiline başlayan Ayetullah Sistanî, Suyutî’nin Şerhu’l-elfiyye’sini,
İbn Hişam’ın Muğni’sini, Taftazanî’nin Mutavvil’ini ve Harirî’nin Makamat’ını
Edib Nişaburî’nin yanında; Şerhu Luma ve Kavanin’i ise Seyyid Ahmed
Müderrisî’nin yanında okumuştur.
Daha ileri seviyede okunan Mekasib, Resail ve Kifaye’yi
Ayetullah Mirza Haşim Kazvinî’nin ders halkasında okuyan Ayetullah Sistanî, Şerhu
Manzume, Şerhu Hikmeti’l-işrak ve Esfar gibi felsefe kitaplarını ise Merhum
İsi’nin yanında okumuştur. Derslerine devam ettiği diğer üstadlar ise
şunlardır: Şeyh Mücteba Kazvinî, Mirza Mehdi Isfahanî, Şerhu Manzume’ye talik
yazan Mirza Mehdî Aştiyanî.
Ayetullah Sistanî 1368/1947-48 yılının sonlarında Kum’a
gitmiş ve Kum İlim Havzası’na girmiştir. Orada taklid mercii Seyyid Hüseyin Ahmedî Tabatabaî Burucerdî’nin (ö. 1380/1961) fıkıh ve usul derslerine katılmış, Muhammed Hüccet Kuh-i Kemreî’den istifade etmiştir.
Ayetullah Hoyî ve Ayetullah Sistanî |
Ayetullah Sistanî, Kum’da ikamet ettiği dönemde, Ahvaz şehrinin meşhur âlimi
Muhakkik Tahranî’in fıkıh ekolüne mensup olan Allame Seyyid Behbehanî ile kıble
tayini konusunda yazışmış; mektuplarında, Muhakkik Tahranî’nin bazı görüşlerini
eleştirmiştir. 1370/1951 yılına kadar devam eden yazışmaların sonunda Seyyid
Behbehanî 7 Receb 1370/14 Nisan 1951 tarihli mektubunda, o zaman 21 yaşında
olan Ayetullah Sistanî’ye hak verip övmüştür.
1371 yılının başında (Ekim 1951) Ayetullah Sistanî
Kum’dan ayrılıp Necef’e yerleşmiştir. Erbain’i Kerbelâ’da geçiren Ayetullah
Sistanî, Necef’e geçtiğinde Buharaî Medresesi’ne kaydolmuş, uzun süre taklid
mercii Ayetullah Seyyid Ebu’l-Kasım Hoyî’nin (ö. 1992) ve Şeyh Hüseyin
Hıllî’nin fıkıh ve usul derslerine devam etmiş, bir yandan da Ayetullah Hekim’in
ve Ayetullah Şahrudî’nin derslerine katılmıştır.
Ayetullah Hoyî'nin
yazdığı ictihad icazetnamesi
|
1381 yılının başlarında (Haziran 1961) Şeyh Ensarî’nin Mekasib’ini tedris etmeye başlayan Ayetullah Sistanî, bu dönemde Urvetü’l-vuska’yı ve Kitabu Taharet’i şerh etmiştir. Bu dönem, Ayetullah Sistanî’nin ders-i haric tedrisine başladığı dönemdir.
Usul derslerine 1384 yılının Şaban ayında (Aralık 1964) başlayan
Ayetullah Sistanî, üçüncü tedris dönemini 1411/1990-91 yılında sonlandırmıştır.
Talebelerinden bazıları şunlardır: Şeyh Mehdî Mervarid, Seyyid Murtaza Mihrî,
Seyyid Habib Hüseyniyan, Seyyid Ahmed Mededî, Şeyh Mustafa Herendî, Seyyid
Haşim Haşimî.
Ayetullah Sistanî Saddam Hüseyin yönetimiyle de mücadele etmiştir. Baas rejiminin Necef İlim Havzası’nı dağıtmaya, Iraklı ve yabancı öğrencileri ülkeden çıkarmaya yönelik politikalarına karşı koymuştur. Bu süreçte birkaç kez yurtdışına sürgün edilme tehlikesiyle karşı karşıya kalan Ayetullah Sistanî, İran-Irak savaşında Necef’te kalmakta ısrarcı olmuş, İlim Havzası’nın bağımsızlığı için mücadele etmiştir.
Şeyh Hıllî'nin
yazdığı ictihad icazetnamesi
|
Ayetullah Sistanî 1411/1991 yılında, Baas rejimi Şabaniye
İntifadası’nı bastırdığında, Şehid Mirza Ali Garevî ve Şehid Şeyh Murtaza
Burucerdî ile birlikte tutuklanmış, Selam otelinde, Zürare kışlasında ve
Rıdvaniye karakolunda işkenceye maruz kalmıştır.
1413/1992 yılında Ayetullah Hoyî’nin vefatı üzerine
taklid merciliğini üstlenen Ayetullah Sistanî, Baas rejiminin dinî merciliği
dönüştürmeye yönelik politikalarıyla da mücadele etmiştir. İstihbarat
servisinin sonradan gün yüzüne çıkan belgelerine göre, bu dönemde Saddam
Hüseyin, Ayetullah Sistanî’ye suikast planlanmıştır.
Bütün bu mücadelenin ardından 1418/1997 yılında ev
hapsine mahkûm edilen Ayetullah Sistanî, mahkûmiyeti süresince Hz. Ali’nin
Türbesi’ni ziyaretten dahi mahrum kalmıştır.
Dinî merciliği
Ayetullah Hoyî’nin ömrünün son yıllarında Irak uleması
arasında halef tartışmaları başlamış, Havza’nın ve dinî merciliğin
bağımsızlığını koruyacak bir merci arayışına girilmişti. Bu dönemde ön plana
çıkan Ayetullah Sistanî’yi Ayetullah Hoyî Hadra Mescidi’nde kendi yerine cemaat
imamı tayin ederek kendi halefini seçmiş, halk da bu seçimi yeni merci
kabullenerek onaylamıştır.8 Safer 1413 (7 Temmuz 1992) tarihinde Ayetullah Hoyî vefat edince başta Ayetullah Seyyid Ali Beheştî ve Ayetullah Şeyh Murtaza Burucerdî olmak üzere önde gelen ulema, Irak halkını Ayetullah Sistanî’yi taklid etmeye yönlendirmişlerdir. 1414/1993’de vefat eden Ayetullah Seyyid Abdulala Sebzvarî ile aynı yıl vefat eden Ayetullah Seyyid Muhammed Rıza Gulpayganî’nin mukallidleri de Ayetullah Sistanî’yi taklid etmişlerdir. Ayetullah Erakî’nin ve Ayetullah Ruhanî’nin vefatlarından sonra da Ayetullah Sistanî’ye yönelenlerin sayısı artmıştır.
Halihazırda Irak'ın en güçlü taklid mercii olan Ayetullah Sistanî Irak içinde ve dışında etkindir.
Eserleri: Şerhu urveti’l-vuska; el-Buhusu’l-usuliye;
Kitabu’l-kaza; Kitabu’l-bey’i ve’l-hıyarat; fi’l-Libasi’l-meşkûk fi-hi; fi Kaideti’l-yed;
fi Salati’l-musafir; fi Kaideti’l-tecavüz ve’l-firag; el-Kıble; et-Takiyye; Kaidetü’l-ilzam;
İctihad ve Taklid; Fevaidü’l-gareviyye; er-Riba; Hücciyetü merasili İbn Ebi
Umeyr; Nakdu Risaleti Tashihu’l-esanidi’l-Erdebilî; Şerhu meşiyeti’t-tehzibeyn;
Kaidetuil-Kur’a; Tarihu tedvini’l-hadis fi’l-İslâm; Fevaidu’l-fıkhiyye; Muctehidani’l-mutesaviyan
fi’l-fetva.
_________________
Bu yazıdaki bilgiler, Ertuğrul Ertekin tarafından, Ayetullah Sistanî'nin Dinî Mercilik Genel Sekreterliği'nin (Farsça) resmî internet sitesinde yer alan biyografisinden derlenmiştir.