Ayetullah el-Uzma Seyyid Ebu’l-Kasım Hoyî |
Ayetullah Hoyî, 1330/1912 yılında, 13 yaşındayken, ağabeyi
Seyyid Abdullah Hoyî öncülüğünde ailesiyle birlikte Hoy’dan Necef’e, babasının yanına
göç etti. Necef İlim Havzası’da Arap edebiyatı, mantık, belâgat, usul, fıkıh
ve hadis dersleri aldı. 1338/1920 yılında, 21 yaşındayken, Şeyhü’ş-Şeriat diye
tanınan Ayetullah Şeyh Fethullah Şeriat Isfahanî’nin (ö. 1339/1920) haricî
derslerine katılabilecek seviyeye ulaştı. Usul ve fıkıh alanında
Şeyhü’ş-Şeriat’ın yanı sıra Şeyh Muhammed Mazenderanî (ö. 1342/1924), Şeyh
Ziyaüddin Irakî (ö. 1361/1943), Muhammed Hüseyin İsfahanî Kumpanî (ö.
1361/1943), Mirza Şirazî’nin oğlu Mirza Ali Aga Şirazî (ö. 1335/1936) ve Mirza Muhammed Hüseyin Nainî’nin (ö. 1355/1937) derslerine katıldı. Ayetullah Hoyî,
en fazla son iki üstadından istifade ettiğini, vefatına kadar Ayetullah
Nainî’nin derslerine devam ettiğini ifade etmiştir. Ayetullah Hoyî, üstadı Mirza
Hüseyin Nainî’den (Şiî hadis kitaplarını) ve el-Müracaat’ın müellifi Şeyh
Şerefüddin Âmilî’den (ö. 1377/1958) (Sünnî hadis kitaplarını) rivayet icazeti
aldı.
Ayetullah Hoyî’nin diğer üstadları şunlardır: Şeyh
Muhammed Cevad Belağî (ö. 1352/1933) (kelam, tefsir, münazara ilmi), Seyyid Ebu
Turab Hansarî (rical ve diraye), Seyyid Ebu’l-Kasım Hansarî (ö. 1380/1961) (riyaziyat,
hendese), Seyyid Ali Aga Gazi (ö. 1366/1947), Aga Seyyid Abdülgaffar
Mazenderanî (ö. 1365/1946) Şeyh Murtaza Taleganî (irfan), Seyyid Hasan
Badkubeyî (ö. 1358/1939) (felsefe, hikmet).
Ayetullah Hoyî, üstün gayreti ve keskin zekâsıyla dinî
ilimlerde hızlı bir gelişme kaydederek 1352/1933 yılında Hz. Ali Türbesi’ndeki
Hadra Mescidi’nde tedrise başladı. Burada kurduğu ders halkasında çoğu Iraklı
olmak üzere Suriye, Lübnan, Bahreyn, Kuveyt, İran, Pakistan, Hindistan,
Afganistan ve Güney Afrikalı talebelere ders verdi. Ayetullah Hoyî 60 yıl
boyunca ders vermiş; 1353/1934 yılındaki hac ve 1350/1931 ve 1367/1949
yıllarındaki Meşhed yolculukları dışında derslerine hiç ara vermemiştir.
Metodoloji bakımından Caferî fıkhındaki gelişmenin son halkasını teşkil eden
Şeyh Murtaza Ensarî (ö. 1281/1864) ekolüne mensuptur. Vefatlarından sonra Mirza
Hüseyin Nainî’nin, Muhammed Hüseyin Isfahanî Kumpanî’nin ve Mirza Muhammed Ali
Kazımî Horasanî’nin (ö. 1365/1946) talabeleri Ayetullah Hoyî’nin ders halkasına
katıldı. Böylece 1946’dan itibaren Ayetullah Hoyî, Necef’teki en kalabalık ders
halkasına ders verdi.
Aynı yıl Muhammed
Hüseyin Isfahanî Kumpanî, Mirza Ali Aga Şirazî, Ayetullah Irakî, Ayetullah
Belağî ve Seyyid Ebu’l-Hasan Isfahanî’den ictihad icazeti aldı.
Ayetullah Hoyî, Ayetullah Seyyid Muhsin Tabâtabâî’nin
vefatından (ö. 1390/1970)
sonra mercilik yöneticisi (zaim) kabul edildi. Merciliği boyunca büyük
zorluklarla karşı karşıya kalan Ayetullah Hoyî, asıl faaliyetlerini eğitim ve
öğretim alanında yoğunlaştırdı. Temsilcileri aracılığıyla oluşturduğu iyi
organize edilmiş bir iletişim ağı sayesinde zekât, humus ve diğer bağışlardan elde
edilen gelirlerle Bombay, Bankok, Dakka, İslâmâbâd, New York, Kuala Lumpur,
Londra gibi merkezlerde medrese, okul, cami, kütüphane, yayınevi ve hayır
kurumları açılmasına ön ayak oldu. Bunlar Şiî düşüncenin öğretilmesi ve
yaygınlaştırılması, ayrıca fakirlere yardım amacıyla tesis edilmiş kurumlar
olup halen faaliyetlerini devam ettirmektedir. 1980’lerde kendi adına kurulan
Hoyî Vakfı (Muessese el-Hoyî el-İslâmiyye) öncülüğünde yürütülen bu
faaliyetler, Hoyî’nin tayin ettiği on kişilik vakıf mütevelli heyeti tarafından
denetlenmektedir.
Ayetullah Hoyî, 1958’de darbeyle Irak başbakanı olan
Abdülkerim Kasım döneminde ve 1963’den itibaren iktidarı ele geçiren Baas
Partisi döneminde sıkıntılı günler yaşadı. Saddam Hüseyin bütün çabalarına
rağmen Ayetullah Hoyî’den menfaatine olacak bir yazılı belge almayı başaramadı.
Ayetullah Hoyî aynı tavrını İran-Irak Savaşı yıllarında da sürdürdü ve Saddam
Hüseyin’in işine yarayacak bir belgeyi imzalamaktan kaçındı. Bu dönemde
yakınları işkenceye maruz kaldı ve oğlu Seyyid İbrahim Hoyî Baasçılar
tarafından kaçırıldı. Ayetullah Hoyî oğlundan bir daha haber alamadı.
Mart 1991’deki Şabaniyye İntifadası’nın bastırılmasından
sonra olaylarda etkisi bulunduğu iddiasıyla Ayetullah Hoyî üzerindeki baskılar
arttırıldı. 3 Ramazan 1412/9 Mart 1992’de Necef’e üç koldan saldıran rejim
güçleri Ayetullah Hoyî’nin evinin etrafını kuşatarak onu zorla helikoptere
bindirip Bağdat’ta Saddam Hüseyin’le görüşmeye götürdü. Saddam
Hüseyin, Ayetullah Hoyî’den televizyonda muhaliflere silah bırakma çağırısı
yapmasını istemişse de Ayetullah Hoyî bunu kabul etmemiştir. Bunun üzerine
Necef’e gönderilmiş ve ev hapsinde tutulmuştur. Şiîlerin protestoları artınca
bu kez Kufe’ye sürülmüş ve ömrünün son günlerini burada göz hapsinde geçirmiştir.
Bu esnada hastalanan Ayetullah Hoyî için doktor getirilmesi rejim güçlerince
engellenmiştir.
Neticede rejim güçlerince Bağdat Hastanesi’ne kaldırılan
Ayetullah Hoyî, bu hastanede sözde tedavi altına alınan diğer taklid mercileri gibi
(örneğin Şeyh Ahmed Kaşifülgıta, Ayetullah Hakim, Hacı Aga Hüseyin Kummî) 8
Safer 1413/8 Ağustos 1992’de şüpheli bir şekilde vefat etmiştir. Ölüm sebebi ve
şekli hâlâ bilinmemektedir. Vefat ettiği saatlerce gizlenmiş, daha sonra Bağdat
Radyosu’ndan duyurulmuştur. Necef’te ve başka şehirlerde cenaze töreni
düzenlenmesi engellenmiş, naaşı birkaç talebesiyle oğlu Seyyid Muhammed Taki
Hoyî’nin katıldığı küçük bir merasimle, 60 yıl boyunca ders verdiği Hadra
Mescidi’nde toprağa verilmiştir.
Ayetullah Hoyî’nin kabri |
Ayetullah Hoyî’nin vefatından sonra Ayetullah Gülpeygânî
taklid mercii olmuş, onun Aralık 1993’teki vefatından sonra ise Ayetullah Hoyî’nin en
seçkin öğrencilerinden olan Ayetullah Seyyid Ali Hüseynî Sistanî merci
olmuştur. Ayetullah Sistanî halen bu görevini sürdürmektedir.
Eserleri
Ayetullah Hoyî, usul, fıkıh, rical ve tefsir alanlarında
eserler vermiştir. İlk kitabı Nefehatü’l-i’caz fi reddi hüsnü’l-icaz’ı
1342/1924 yılında, 25 yaşındayken, Necef’te yayımlamıştır. Bu kitap, Amerikan
vatandaşı Nasuriddin Zafir’in Hüsnü’l-icaz fi ibtali’l-i’caz adlı kitabına
reddiyedir. Ayetullah Hoyî, 6 yıl sonra, 1348/1930 yılında ikinci kitabını
yayımlamıştır. Ecvedü’t-takrirat başlıklı bu kitap, Mirza Nainî’nin ders
notlarının ilk cildidir.
Ayetullah Hoyî’nin başlıca eserleri şunlardır:
Fıkıh: Minhacü’s-salihin, Tekmiletü’l-Minhac, Mebani
Tekmileti’l-Minhac, el-Mesailü’l-müntehabe, Risale fi’l-libasi’l-meşkûk, Menasikü’l-hac,
el-Mesailü’l-müyessere: el-İbadat ve’l-muamelat vifka fetava’l-Ayetillahi’l-uzma
es-Seyyid Ebu’l- Kasım el-Musevî el-Hoyî, Bulgatü’t-talib fî Şerhi’l-Mekasib,
Misbahu’l-fekahe fi’l-muamelât, ed-Dürerü’l-gavalî fi fürûi’l-ilmi’l-icmalî,
Tenkihu’l-Urveti’l-vüska, Durus fi fıkhi’ş-Şia, el-Mesailü’ş-şeriyye,
Tavzihu’l-mesail.
Fıkıh Usulü: Ecvedü’t-takrirat, Misbahu’l-usûl, Muhadarat fi usuli’l-fıkh.
Fıkıh Usulü: Ecvedü’t-takrirat, Misbahu’l-usûl, Muhadarat fi usuli’l-fıkh.
Kur’ân İlimleri: el-Beyân fî tefsîri’l-Kur’ân,
Nefehatü’l-i’caz.
Hadis: Mucemü ricali’l-hadis ve tafsilü tabakati’r-ruvat
Eserleri arasından Menasikü’l-hac (Caferî Fıkhında Hac
Nasıl Yapılır, çev. Hüseyin Yeşil, Ankara 1990) ve Tavzihü’l-mesail (Tam İlmihal, çev. Hüseyin Yeşil, İstanbul
1985) Türkçeye çevrilmiştir.
Ertuğrul Ertekin
Ertuğrul Ertekin
_______________
kaynak: Nasırüddin Ensarî Kummî, “Nucum-i Ümmet: Hz.
Ayetullah el-Uzma Hacı Seyyid Ebu’l-Kasım Hoyî”, Nur-i İlm, Sayı: 47, 1371, s.
52-100; Mehmet Torak, “Hui, Ebü'l-Kasım”; Ayrıca Ayetullah Hoyî Vakfı'nın internet sitesinde yer alan biyografisi: Ayetullah Hoyî: Muhtasar-i ez Zindegânî.