Ziya Abbas, Irak’ta Şiî Merciliği’nin Siyasî Rolü, Önsöz
Yayıncılık, İstanbul 2013, 424 s.
Musul doğumlu yazar Ziya Abbas’ın Irak’ta Şiî Merciliği’nin
Siyasî Rolü başlıklı kitabı, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi’ne
sunduğu doktora tezinin kitaplaşmış halidir. Giriş, dört bölüm ve sonuçtan
oluşan kitap, yazarın Iraklı olması hasebiyle önemli bir kaynakçaya sahiptir.
Yazar, Irak, İran ve Lübnan gibi önemli Şiî merkezleri olan ülkelerden kaynak
topladığını, özellikle Şiî mercilerin fetvalarına, kitaplarına ve hutbelerine yoğunlaştığını
ifade etmektedir.
Yazar, kitabın giriş bölümünde çalışmasının başlıca amacının,
Şiî dinî merciliğinin Irak’ın günlük yaşamındaki etkisini ve ağırlını ortaya
koymak ve Şiîlerin merciliğe bağlılıklarının gerekçelerini incelemek olduğunu
belirtir. Çalışmanın bir başka amacı da Velayet-i Fakih teorisi çerçevesinde
Irak Şiîlerinin İran’a ne derece bağlı olduklarını tespit etmek ve Türkiye’de
kamuoyunu Şiîlik konusunda bilgilendirmektir.
Abbas, “Irak’ın Genel Yapısı ve Irak’ta Şiîlik”
başlıklı birinci bölümde, Irak’ın coğrafyasını, zenginliklerini, etnik ve dinî
yapısını ele almıştır. Mozaik bir dokuya sahip olan Irak’taki Arap, Türkmen,
Kürt, Asurî etnik toplulukları ile Hıristiyan, Yahudî, Ezidî/Yezidî, Sabiî,
Sünnî ve Şiî dinî cemaatleri hakkında bilgi veren yazar, bu bölümde, 2003’ten
sonra Irak’ın yeniden yapılanması bağlamında ülkedeki farklı etnik, dinî ve
mezhebî ayrışmaların etkisini özellikle vurgulamak gayesindedir.
Şiîliğin tanımının
da yapıldığı birinci bölümde Abbas, Irak Şiîlerinin çoğunluğunun mensup olduğu
Caferîliği esas alarak bu mezhebin inancına, tarihî gelişimine değinmiş ve Şiî
cemaatinin genel yapısını, bu cemaati yönlendiren mercileri yetiştiren Havza
sistemini ve Mercilik Kurumu’nu incelemiştir. Birinci bölümün son kısmında ise
yazar, Şiîlikteki siyasî teorileri dört maddede; fakihin mutlak velayeti, hisbe
velayeti, seçkinlerin velayeti ve şura teorileri ele almıştır.
Kitabın “Kraliyet Döneminde Şiî Merciliğin Siyasî Rolü”
başlığını taşıyan ikinci bölümünde Abbas, Irak Ulus Devleti’nin kurulmasından
sonra başlayan kraliyet döneminde Şiî merciliğinin siyasî rolünü ele almıştır. Şiî
merciliğinin siyasî bir güç olmaya başladığı 1891-1920 yılları arasındaki
dönemini inceleyen yazar, I. Dünya Savaşı’nda Osmanlı Devleti’nin yanında yer
alan ve İngilizlerin ülkeye gelmesinden sonra başlayan işgale karşı duran
mercilerin siyasî ve sosyal hayattaki rollerini incelemiştir. Şiî merciliğin
gücünü en etkin biçimde gösterdiği 1920 Ayaklanması ile Mayıs 1941
Ayaklanması’nı da bu bölümde ele alan yazar, İngilizlerle birlikte yerel
yönetimin de baskısıyla karşılaşan merciliğin kendi içine çekilmesi sürecini
araştırmıştır.
“Cumhuriyet Döneminde Şiî Merciliği’nin Siyasî Rolü”
başlıklı üçüncü bölümde Ziya Abbas, Şiî merciliğin komünist akım karşısında
aldığı tavrı ve 1963’ten sonra iktidarı ele geçiren Baas Partisi ile karşı
karşıya kalışını incelemiştir. Muhammed Bâkır es-Sadr’ın ve Muhsin el-Hekim’in
faaliyetlerinin incelendiği bu bölümde bu iki akım arasındaki ilişkiler ve iki
akımın Baas rejimine karşı tutumu ele alınmıştır. Recep İntifadası, Şabaniye
İntifadası, Muhammed Sadık es-Sadr önderliğinde 1990’lı yıllarda başlayan
İkinci es-Sadr Olgusu da bu bölümde incelenen konu başlıklarıdır.
Dördüncü bölümün başlığı ise “2003 ABD İşgalinden Sonra Irak’ta
Şiî Merciliğinin Siyasî Rolü”dür. 2003 Irak işgali ile dünya kamuoyunda gündeme
oturan Irak Şiî merciliğinin bu işgale ve işgal sonrasında iktidara gelen
hükümetlere yönelik tutumlarının incelendiği bu bölümde yazar, Irak’ın toprak
bütünlüğünü savunan ve mezhepler arası bir savaşa karşı emniyet supabı işlevi
gören merciliğin, ülkenin kalkınması, güvenliğin sağlanması ve yolsuzluklarla
mücadele gibi konulardaki görüşlerini ele almıştır.
Ertuğrul Ertekin
Ertuğrul Ertekin